RobonAUT 2019 – A tizedik

Hamarosan meghirdetjük a 10. RobonAUT versenyt!

Szinte hihetetlen, hogy ennyi éve kezdtük. A RobonAUT verseny megrendezésének ötlete 2009 nyarán merült fel Dr. Tevesz Gábor egyetemi docens és doktoranduszokból álló csapatának egyik megbeszélésén. Az alapötletet az évente megrendezésre kerülő EUROBOT elnevezésű nemzetközi verseny adta, melynek a tanszék hallgatói akkoriban jegyzett résztvevői voltak.

A jubileumi verseny hivatalos meghirdetése 2018. szeptember 7-én lesz, akkor kiderülnek az aktuális játékszabályok, megoldandó feladatok is.

Addig is lássunk néhány érdekességet az előző kilenc verseny történetéből.

Az első verseny 2010-ben került megrendezésre, ahol is a feladat egy autonóm homlokrakodó munkagép elkészítése, vezérelése volt. A robot egy meghatározott pályán végighaladva pingpong labdákat gyűjtött össze, és vitt egy adott tárolóba – lehetőleg minél gyorsabban. Így nézett ki akkoriban egy versenyző:

 

A 2011-es versenyen már versenyautóknak kellett egy a részleteiben előre nem ismert pályát követniük, különböző akadályokat, például kanyarokat, elágazásokat, úttorlaszt, szakaszhiányt, valamint a parkolás feladatát kellett leküzdeniük a lehető leggyorsabban. Ekkoriban költöztünk át jelenlegi helyünkre, a BME Q épületének aulájába:

 

2013-ban választottuk külön a gyorsasági és ügyességi feladatokat. Ekkor alakult ki a legutóbbi versenyig is használt gyorsasági pálya nyomvonala, amelynek hossza 54,4 méter. A pálya felépítéséhez a plusz jelölésekkel együtt 82 méternyi (több, mint 4 tekercsnyi) fekete szigetelőszalagra van szükség. A leggyorsabb köridő rekordját a Slackers csapat állította fel 2017-ben, 16,77 másodpercet sikerült elérniük, ami 3,24 m/s (11,68 km/h) átlagsebességet jelent. Ez nagyon komoly teljesítmény, főleg, ha hozzátesszük, hogy a kanyarok görbületi sugara mindössze 1m.

 

A verseny történetének eddigi legnagyobb kiterjedésű akadálya a domboldal volt 2014-ben, amely a Q aula egyik lépcsőjét jócskán beterítette a maga 3,6 x 2,6 méteres kiterjedésével:

 

2015-ben lehetett először az autók szemszögéből is élőben követni a versenyt a rájuk szerelt fedélzeti kamera segítségével:

 

2016-ban és 2017-ben mindenki nagy kedvence volt a forgó hordó. A közönségnek a látványossága, a csapatoknak a feladat nehézsége miatt, a szervezőknek pedig az okotott fejtörést, hogy a hordó akkora volt, hogy nem fért be a tanszéki laborok ajtaján. Ezért aztán a felkészülés alatt és a versenyek között a folyosón és a pincében kellett tárolni.

 

Az első kilenc versenyen összesen 131 csapat indult el. Ezekben a csapatokban összesen 12 hölgy versenyző vett részt. Kíváncsian várjuk az új csapatokat a tizedik versenyre…